14 January 2020

SOS PERAPAN KAMBING BAKAR

Tak Tahu Macam Mana Mahu Buat Kambing Bakar?

Tidak semua orang pandai menghasilkan kambing bakar yang sedap. Kesedapan kambing bakar itu terletak pada sos perap kambing bakar itu sendiri. Kambing kita boleh beli di mana-mana tapi perapan itu walau boleh beli di pasaraya tapi kualiti rasa sangat berbeza.

Bagi kami yang telah berkecimpung dalam pembuatan sos perapan kambing bakar selama 3 tahun ini, pelbagai rasa kambing bakar yang telah kami rasa. Rasa itu memang subjektif. Cara buat perapan kambing bakar bagi kami adalah sangat unik. Bahan-bahan untuk membuat sos perapan kambing bakar ini menggunakan rempah western yang bermutu tinggi disamping campuran beberapa bahan lain yang membuatkan rasanya sebati dan wangi. Antara bahan utama dalam membuat sos perapan kambing bakar ini, kami menggunakan bawang putih gred AAA. Sebagaimana kita tahu bahawa bawang putih sangat kaya dengan nutrisi. Sos perapan kambing bakar kami juga mewah dengan rempah rosemarry dan 6 rempah yang lain. 


Untuk menyediakan resepi kambing bakar paling sedap, anda tidak perlu bersusah payah lagi. Semuanya tersedia dalam satu peket ini. Yang lebih penting 1 peket ini boleh digunakan sehingga 1 kilogram daging kambing. 

Mudahkan? Sangat mudah. 

Koyakkan saja line di atas tu dan gaulkand dengan daging yang telah dibasuh. Perap selama 30 minit sekurang-kurangnya tapi jika nak lebih sedap, peraplah semalaman. Sos perapan kambing bakar ini tidak perlu ditambah dengan bahan-bahan lain. Sos perapan kambing bakar ini telah dibuat lengkap dan hanya perlu campurkan sahaja.

Nak masak kambing bakar paling sedap juga senang. Anda boleh try cara ini:


i. Guna arang - Apabila guna arang, anda kena make sure api tidak naik tinggi. Takut-takut jika kambing itu rentung. Kambing ini ada lemak yang bila di bakar, lemak turun ke api dan api akan naik. Jadi kena beware dengan api arang ni. So far, bakar dengan arang memang lebih POWER rasanya. Harum arang tu lebih mengancam.


ii. Guna pemanggang ajaib atau kuali leper.

Yang ni paling senang. Biasa semua rumah ada 2 barang ni. Pemanggang ajaib atau kuali leper. Gunakan api sedang-sedang saja ketika masakkan kambing bakar paling sedap tu di atas kuali. Jaga api ya sebab dalam sos perap kambing bakar itu ada madu. Jika api kuat, madu itu akan mudah hangus. Kalau hangus rasa tak sedaplah kan. Jadi, control api supaya kambing yang diperap itu masak elok  saja.


Macam mana nak tahu kambing bakar itu sudah masak?

Anda akan lihat perubahan color daging itu menjadi gelap sedikit dari asal. Yang paling best daging itu kelihatan lebih anjal seperti mengecut. Masaklah begitu.









Mereka dah rasa, 
Anda bila pula?




@

Hubungi Chena 012-6054421 untuk sebarang pertanyaan.
Share:  

0 komen:

Post a Comment